Norges Judoforbund

NJF tekst
Skriv ut artikkel

Merking av reklame i sosiale medier

Skjult reklame i sosiale medier er forbudt. Dette gjelder for alle organisasjonsledd og utøvere i norsk idrett.

Forbrukerombudet har laget en veileder for hvordan man skal merke innlegg på sosiale medier slik at markedsføringsloven følges.

Illustrasjon: Forbrukerombudet

Veilederen er ment for alle som får betaling, eller andre fordeler, for å omtale eller legge ut informasjon om produkter, tjenester eller næringsdrivende.

Hvilken type reklame skal merkes?

Hvordan skal du merke?

Personer som legger ut reklame i sosiale medier uten å merke innleggene med «reklame» eller «annonse» kan bli holdt ansvarlig for brudd på markedsføringsloven. De samme reglene gjelder også for annonsører, nettverk og reklamebyråer som personen samarbeider med.

Last ned Forbrukerombudets veileder om merking av reklame i sosiale medier.

Last den kortversjon av veilederen.

Norges Judoforbund oppfordrer alle våre klubber, medlemmer og utøvere til å sette seg inn i reglene og eksemplene som veilederen gjør rede for.


Publisert 16. november 2017, kl. 12:04 (sist oppdatert: 16. november 2017, kl. 12:04) av Lill Merethe Tjeldvoll

Legg igjen en kommentar