Norges Judoforbund

NJF tekst
Skriv ut artikkel

Dommerrapport Nordisk

Nordisk 2014 ble arrangert av Finland i byen Orimattila som har ca. 100 000 innbyggere. Årets mesterskap hadde deltakere fra alle de nordiske landene. Rapport av Ådne Lie.

n2014_dommer_eo_madrid_01To dommere hadde blitt tatt ut av dommerkomiteen i Norge, for å representere Norge og den norske dommerstanden. De som reiste var Ådne Lie og Eirik Lein Strand.

23/5: Dagen startet tidlig for å kunne fly fra Haugesund til Oslo. Reisen gikk fint og flyet var helt i rute.

På Gardermoen ble det noen timer med venting før neste fly til Helsinki. På Gardermoen traff jeg min gode kollega Eirik Lein Strand. Videre traff jeg en herlig gjeng med utøvere som skulle delta. Alltid koselig å reise flere sammen.

Flyturen over til Helsinki gikk helt fint og fra Helsinki bar ferden videre. Nå gjaldt det å finne en buss til Tikkurila. Som selvutnevnt reiseleder så gikk det meget bra. Derfra ble det en togtur på rundt en halvtime til Lahti.

Så ble det en middag på byen etter en lang reise. Men før denne middagen skulle et stort problem melde seg ganske fort. Det var oversvømmelse på badet på hotellrommet mitt. Så i tillegg til å være hotellgjest måtte jeg også være litt rørlegger. Men det gikk det også. Oversvømmelsen trakk seg tilbake så det gikk veldig bra. Hadde en hyggelig avslutning på kvelden med judovenner fra Levanger.

24/5: Dagen startet med en kjøretur til Orimattila fra Lahti. Der kom jeg og Erik i god tid før dommermøtet. Når vi kom til hallen skjønte vi fort at dette ble en varm dag. Det var over 25°C på starten av dagen.

Dommermøtet begynte 09:30 presis. Hoveddommer foretok navneopprop og delte ut mattefordeling. Han nevnte at i finaler så ble det plukket ut dommere basert på nasjon, slik at det skulle være nøytral mattedommer i finalene. Videre fikk vi beskjed om at vi skulle dømme uten dressjakke på grunn av den høye varmen. Alle dommerne hadde dømt med de nye reglene så det ble et kort og greit dommermøte. Jeg kom på matte 1 og Erik på matte 2. Jeg kom med en svensk og 3 finske dommere. Det ble kjørt Care system på alle mattene med to kameraer for å kunne filme fra begge sider. Systemet fungerte ikke så godt da det hadde sine svakheter.

Dømmingen min fikk en god start og jeg fikk flere lette kamper. Det føltes godt å ha stålkontroll og at mine kollegaer var enige i mine avgjørelser.

Utover dagen så fløt dømmingen greit nok. Ble korrigert totalt 5-6 ganger i løpet av hele dagen og det må kunne sies å være godkjent med så mange kamper vi dømte.

Det er et par situasjoner jeg vil trekke frem fra denne dagen. Den første var at Tori kaster Uke ut av matteareal, der jeg mener at Tori kombinerer to kast og alt skjer uten opphold utenfor kampareal. Mine to assistentdommere mente at siste kast av kombinasjonen startet utenfor og skulle ikke godkjennes. For å komme til enighet tok vi i bruk Care systemet samt at vi spurte matteansvarlig. Matteansvarlig var helt enig med meg. Det var en gyldig kombinasjon som begynte inne slik at scoring ble godkjent. Applausen fra publikum kjentes godt med å det å vite at avgjørelsen jeg tok var korrekt.

På slutten av stevnet var det en ne-waza situasjon der Tori får holdegrep på Uke. Begge havner etterhvert på sikkerhetssonen. Uke klarer å komme seg løs og får holdegrep på motstanderen. Dette tar noen sekunder, derfor sier jeg matte. De to assistentdommerne mente at Uke tok over og satte inn holdegrep raskt nok. For å avklare situasjonen med overgangen fra holdegrep til det neste brukte vi Care systemet samt at vi hadde en diskusjon med matteansvarlig. Matteansvarlig var helt enig meg og mente at det tok for lang tid, og det var riktig å dømme matte.

Ellers ble jeg tatt ut til flere bronsefinaler, seminfinaler og finaler. Dette var en flott ære med tanke på alle de dommerne i var under finale rundene. Vi var ferdige ca. 18:00 og da var det igjen to oksygenmolekyler på deling i hele hallen. Det ble en varm og utmattende dag, men med mye god judo.

På kvelden ble jeg og Eirik invitert på jubileumsmiddag da Nordisk stevne er 50 år i år. Det var riktig så hyggelig atmosfære rundt bordet. Jeg og Eirik hadde en riktig så hyggelig stund med mange hyggelige kollegaer. Etter arrangementet ble det å finne senga for en ny dag ventet på oss. Minst like lang som lørdagen.

25/5: Dagen startet med dommermøtet 09:30 presis. Det ble tatt opp med at det var de samme dommerteamene som skulle dømme i dag også. Noen dommere måtte gå før stevne var slutt så da ble vi færre på min matte. Med tanke på det var færre dommere og mellom 25-30°C ville dette også bli en varm dag i hallen.

Dømmingen i dag ble litt utfordrende i starten i starten. Vi på min matte ble ikke helt enige om nivået vi skulle legge oss på, slik at det ble en del korrigeringer. Ikke store problemer og det gikk bedre etter hvert.

Det var en situasjon jeg vil trekke frem. Det var en situasjon på kanten der jeg som mattedommer ser tydelig at Uke lander i bro. Jeg dømmer Ippon og alle mine kollegaer, hoveddommer samt matteansvarlig er helt enig med at dette er riktig dømt. Lagleder kommer bort for å se på reprisen på dataen og er så irritert at hun bruker mye tid på å argumentere på at det ikke var bro.

En annen situasjon jeg kan trekke frem går på kveling. Tori sitter på Uke og gjør en te-jime. Jeg står veldig godt plassert og jeg har full kontroll på situasjonen. Jeg ser at Uke slår av en med en hånd. Dette tolker jeg ikke som avslag for å gi seg. Så ser jeg at Uke slapper av og fingre åpner seg. Her har jeg klare indikasjoner på at kvelingen har effekt og dømmer Ippon. Uke kvikner til og går tilbake på plass. Jeg går bort til dommerkommisjonen og de sier det var bra at jeg ventet. Det ene avslaget var ikke reelt nok fikk jeg beskjed om. De var helt enige i å vente litt.

Ellers så gikk dagen greit. Fikk også i dag dømme flere finaler, ettersom vi var færre da noen dommere hadde reist hjem. Fin tillitserklæring å dømme finaler. Stevnet var ferdig ca. 18:00.

Resten av kvelden ble tilbrakt med den alltids så koselige gjengen fra Levanger. Vi traff også deler av landslaget og sammen gikk vi på en italiensk restaurant. Kvelden ble avsluttet på en cafe der vi traff noen ivrige ishockey tilhengere fra Finland. At ishockey er populært i Finland tok det ikke lang tid for oss å skjønne.

26/5: Hjemturen gikk fra Lahti til Tikkurila. Derfra gikk turen videre med buss til Helsinki lufthavn. På flyplassen traff jeg to utøvere fra Norge som jeg slo følge med. Riktig så koselig med selskap. Fra Oslo gikk turen videre til Haugesund.

Da avrunder jeg med å takke for oppdraget jeg fikk og ser med glede frem mot neste stevne.

Hilsen

Ådne Lie

Publisert 6. juni 2014, kl. 14:48 (sist oppdatert: 22. november 2014, kl. 23:16) av Kristoffer Halmøy