Norges Judoforbund

NJF tekst
Skriv ut artikkel

Dommerrapport SWOP Jr 2016

24. september var det igjen tur til Stockholm for å dømme åpent svensk JR. Sist jeg dømte dette stevnet var i 2010. Den gangen var det i Farsta, men de siste årene har det vært avholdt i Haninge.

Arild Maka dømmer i SWOP jr.

Jeg fikk tidlig avklart med DK at jeg kunne reise, så da var det bare å bestille billetter. I år var hotellet i Haninge under oppussing, så vi måtte i stedet overnatte på hotellet i Älvsjö. Arrangørene bestilte og betalte for hotellet, så det gikk smertefritt.

Pga mye dårlig vær i Oslo-området var flyet fra Stavanger en del forsinket. Det kom derfor frem lenge etter at flyet videre skulle ha tatt av. «Heldigvis» var flyet videre til Stockholm enda mer forsinket. Fra Stockholm til Älvsjö var det flere alternative ruter. Arrangør hadde ikke oppdatert sine nettsider med nytt hotell, så der pekte alle alternativer mot Haninge. Arlanda Express er det beste alternativet for folk med tykk lommebok og dårlig tid inn til Stockholm sentrum. Selv valgte jeg flybussen og sparte dermed et par hundre kronor.

Turen videre gikk smertefritt og iht rutetabellen. Vel fremme på hotellet fant jeg Thom i lobbyen sammen med et par svenske kollegaer. Ettersom vi begge var skrubb sultne inntok vi ganske snart restauranten i 2. etasje. Der stod buffeten klar. Buffeten ble ingen høydare, maten var lunken og delvis var det tomt i fatene. I tillegg var vi ferdige med å spise da vi endelig fikk det vi bestilte av drikke.

Thom hadde avtalt transport med vår svenske kollega Jan Larsson, så transporten mellom hotellet og stevnehallen gikk greit. Vel fremme var det ikke lenge før dommermøtet ble avholdet. Det var totalt 30 dommere. Fem av dem skulle kun være supervisorer. Thom ble plassert på matte 5 med Björn Nyberg som supervisor mens jeg havnet på matte 3 under Marko Ahola.

Under dommermøtet ble det ikke tatt opp så mye, men hoveddommer ba oss være spesielt oppmerksomme på negativ judo og at vi selv måtte kontrollere judogi. Denne kontrollen kunne vi gjerne gjøre mens utøverne ventet på å komme inn.

Dømmingen på vår matte var noe varierende, men som team tror jeg vi kom godt i mål. Marko valgte at vi skulle dømme 30 minutter på kant, 15 minutter på matta og deretter 30 minutter pause. Dette systemet ble noe mer forutsigbart enn systemet som ble valgt på matta til Thom. Der valgte de 3 kamper i hver posisjon.

For hver gang vi var ferdige med å dømme ga Marko oss en personlig tilbakemelding. For min del var det spesielt situasjoner på kanten og det å dømme negativ judo han mente jeg burde forbedre. Han var også veldig opptatt av at kantdommerne kommuniserte. Gjerne at vi sa vår mening om scoring og straff selv om vi var enige med mattedommer. Dette for å få en hurtig avklaring om evt korrigeringer. Det beste synes jeg er å bedømme kastet før mattedommer. Da blir jeg nødt til å gi en personlig mening og ikke bare si meg enig med det som skjer på matta.

Utover dagen ble dømmingen bedre både for meg og for teamet vårt. Det merket vi på antall korreksjoner og også på tilbakemeldingen fra Marko. Det største forbedringspotensialet er nok å stoppe kampen hvis en utøver tråkker ut med begge beina. Hvis det var aksjon, så ble det ofte til at mattedommer lot kampen fortsette. Og uten kommunikasjonsutstyr, så var det heller ikke enkelt å be mattedommer dømme matte.

Etter de innledende kampene for U-15 og U-18 ble det kjørt en finalerunde for alle klasser. Jeg ble tatt ut som kantdommer i B18 -50 kg. Her var det norske Brovold mot svenske Mattsson. En helt grei kamp der Brovold fikk inn både Yuko og Waz-ari før svensken avgjorde kampen med Ippon. Thom fikk en finale som mattedommer i B18 – 60 kg.

I de innledende kampene i U-21 gikk dømmingen som tidligere nevnt en god del bedre. Hos de mer rutinerte utøverne er judoen mer forutsigbar og det er lettere å plassere seg korrekt. Her hadde jeg en situasjon der uke etter brolanding nektet å gå av matta. Dette var min siste kamp før rotasjon, og jeg forlot derfor matta. Ukes lagleder kom løpende mot dommerbordet for å se på opptaket. Etter å ha sett igjennom videoen vinket han bare utøveren av matta.

Under finalerunden i U-21 fikk jeg kampen i M21 – 73kg mellom svenske Macias og norske Hermansen. Denne kampen ble etter min mening dominert av svenskens negative grep med stiv arm. Dette førte til at Hermansen ble holdt på god avstand og etter hvert pådro seg shido for passivitet. Jeg fikk ikke gehør hos min medkantdommer for å dømme shido for grepet til svensken. Etter 3,5 minutter fikk svensken inn et holdegrep og det gikk til Ippon.
Alle kampene kan for øvrig ses på youtube.com, søk på Junior Swedish Open.

Om kvelden ble alle dommere som overnattet invitert ut på middag. Denne var på en asiatisk restaurant med et godt variert tilbud. Returen på søndag gikk med T-bane direkte til Arlanda, og flyet var denne gangen i rute.

Arild Maka,
Gausel Judoklubb

Publisert 4. oktober 2016, kl. 10:53 (sist oppdatert: 4. oktober 2016, kl. 10:53) av Stine Lastein