Dette nivået i utviklingstrappen er optimalt sett beregnet for utøvere 6-8 år.
Hovedfokus |
---|
● Lek og bevegelsesglede. ● Lære og utvikle grunnleggende idrettslige ferdigheter. |
Tachi Waza | |
---|---|
Introdusere | ● At både uke og tori har aktiv rolle. ● Judobevegelser og balansebrudd. |
Øve på | ● Å forstå instruksjon. ● Å rulle alle veier.* ● Kast – slik at uke øver på å falle på ulike måter. |
Mestre | ● Å forstå «hajime» og «mate». ● Tachi Waza-krav til gult belte» i NJFs økthefte. |
Ne Waza | |
---|---|
Introdusere | ● Ne Waza randori. ● Samhandling; Action – reaction.* ● At både uke og tori har aktiv rolle. |
Øve på | ● Action – reaction* ● Starten på overganger. ● Kontroll og bevegelse. |
Mestre | ● Ne Wasa-krav til gult belte» i NJFs økthefte. |
Styrke | |
---|---|
Introdusere | Basistrening som en del av treningen. |
Øve på | Grunnbevegelser for å øve på styrke og koordinasjon: ● Push ups. ● Sit ups. ● Spensthopp. ● Rygghev. ● Bære hverandre på ulike måter. ● Ulike varianter av alle disse øvelsene. |
Basis | |
---|---|
Introdusere | Basistrening som en del av treningen. |
Øve på | Grunnbevegelser: ● Forlengs kråke . ● Baklengs kråke over skulder. ● Rulle side som stokk og stein. ● Hoppe. ● Hinke. ● Krabbe/krype. NB: Alt som kan gjøres forlengs kan gjøres baklengs og sidelengs. Videreutvikle grunnbevegelser: ● Håndstående med rulle. ● Slå hjul begge sider. ● Hopprotasjoner 180 grader, 360 grader med stopp. |
Utholdenhet | |
---|---|
Øve på | ● Begrepet utholdenhet; f.eks. gjennom stafetter. |
Mestre | ● Å holde ut en hel trening. |
Mentale og sosiale ferdigheter |
---|
Fokus: ● Samarbeide i grupper. ● Gi og få tilbakemelding under og etter trening (utviklingsfokus). ● Mot slutten av dette nivået skal utøveren beherske evnen til å samarbeide, samt ha opprettet en eller flere gode relasjoner til andre i treningsgruppa. |
Judotreningsuker pr. år (tilbud) |
---|
● 38. |
Treningsøkter pr. uke (antall) |
---|
● 1-2 Judoøkter. ● Annen aktivitet (organisert/uorganisert). |
Konkurranser pr. år |
---|
● 2-4. |
Treningsoppfølging |
---|
● Klubb. |
Treningsmiljø |
---|
● Positiv treningsgruppe. ● Mestringsmiljø. ● Engasjerte og kvalifiserte trenere/ledere. ● Trenere og ledere i klubben har satt seg inn i Idrettens barnerettigheter, og bruker disse i daglig virke. |
Trenerkompetanse |
---|
● NJFs Trener 1-kurs. |