Dette nivået i utviklingstrappen er optimalt sett beregnet for utøvere 12-14 år.
Hovedfokus |
---|
● Treningsglede. ● Utvikle evne til å gjennomføre systematisk trening med langsiktige utviklingsmål. |
Tachi Waza | |
---|---|
Øve på | ● Forståelse og bevisstgjøring av action-reaction.* ● Å kombinere de ulike teknikkene du har lært, basert på action-reaction.* ● Kontringer. Defensive reaksjoner; bruk av hoften & standardisere bevegelser. Knytte de defensive reaksjonene til kontringsteknikkene dere har lært. Både til høyre og venstre. |
Mestre | ● «Tachi Waza-krav til blått belte» i NJFs økthefte. |
Grep | |
---|---|
Introdusere | ● Strategi for grepsteknikk i randori. |
Øve på | ● Å bevege uke fritt basert på tidligere innlærte mønstre (se standardiserte grepsvarianter). ● Å unngå nakkegrep. ● Å bryte nakkegrep. Øve på ett standardisert brudd til hver side. ● Å ta nakkegrep mot både høyre- og venstregrepet motstander. Øve på 4 standardiserte grepsvarianter til hver side. |
Mestre | ● Å ta klassisk grep mot både høyre- og venstregrepet motstander. Mestre 4 standardiserte grepsvarianter til hver side. ● Å fra ditt grep kunne bevege uke med riktig tai subaki og påfølgende kast. ● Å bryte grep i både krage og arm, på begge sider. Mestre ett standardisert brudd til hver side. |
Ne Waza | |
---|---|
Introdusere | ● Armbend og halslås-teknikker. |
Øve på | ● Kontroll og bevegelse. ● Overgangen fra Tachi Waza til Ne Waza. ● Å bruke Ne Waza-teknikker i kampsituasjoner med motstand. ● Ne Waza-randori i overgang fra Tachi Waza til Ne Waza. |
Mestre | ● «Krav til blått belte» i NJFs økthefte. ● Funksjonelle standariserte snuinger 2. 1) 2 nye snuinger fra både mage og benk. 2) 1 teknikk fra topp og bunn fra halvguard. 3) 1 teknikk fra topp og bunn fra guard. |
Taktiske ferdigheter |
---|
Fokus: ● Grep. ● Posisjonering. |
Styrke | |
---|---|
Introdusere | ● Styrketrening med vekter. ● Teknikk frivending, knebøy, markløft og benkpress, chins/hangups. ● Core-kontroll og kraftoverføringsøvelser. |
Øve på | ● Styrketrening med vekter. ● Teknikk frivending, knebøy, markløft og benkpress, chins/hangups . ● Core kontroll og kraftoverføringsøvelser. ● Klatre tau (med/uten ben). |
Mestre | ● Teknikk frivending, knebøy, markløft og benkpress, chins/hangups. ● Enkle corekontroll bevegelser (tilte bekkenet). ● Klatre tau (med/uten ben). |
Basis | |
---|---|
Introdusere | Nye elementer: ● Baklengs rulle til håndstående. ● Araber med direkte svikthopp. |
Øve på | ● Baklengs rulle til håndstående. ● Araber med direkte svikthopp. |
Mestre | ● Håndstående falle over i bro. ● Araber begge sider. ● Gå på hendene – 10 skritt med kontroll. ● Baklengs rulle til håndstående. ● Araber med direkte svikthopp. |
Utholdenhet | |
---|---|
Introdusere | ● Utholdenhetstrening på egenhånd. ● Sirkeltrening med høy intensitet. |
Øve (på) | ● Optimal gjennomføring av 3000 meter. ● Sirkeltrening med høy intensitet. |
Mestre | ● Tåle gjennomføring av: 1) En hel konkurransedag. 2) En normal treningsuke. 3) En kort treningsleir (f.eks. utviklingssamling). |
Mentale og sosiale ferdigheter |
---|
Fokus: ● Øve på å snakke til seg selv og andre om innsats på trening og konkurranse, på en konstruktiv og positiv måte. ● Mot slutten av dette nivået skal utøveren beherske å gi to positive og én konstruktiv tilbakemelding, både til seg selv og andre i treningsgruppa, når det gjelder innsats og prestasjon. ● Legg opp egne treningsøkter med hovedfokus på konstruktivt tilbakemeldings- og utviklingsarbeid. |
Judotreningsuker pr. år (tilbud) |
---|
● 42. |
Treningsøkter pr. uke (antall) |
---|
Totalt: 4-7 økter (90-120 min). 3-4 judoøkter, med noe innlagt fysisk trening. 1 styrkeøkt (teknikkfokus). 0-3 økter med annen aktivitet (organisert/uorganisert). |
Konkurranser pr. år |
---|
● 8-10. |
Treningsleirer (pr. år) |
---|
● 4-8. |
Treningsoppfølging |
---|
● Klubb. ● OLT treningsdagbok/kampanalyse. ● Utviklingsplan NJF. |
Testoppfølging (Ironman/Ironwoman) |
---|
● Klubb/trener- og talentutvikler. ● Ironman/Ironwoman 2*pr. år. |
Treningsmiljø |
---|
● Målbevisst og positiv treningsgruppe. ● Mestringsmiljø. ● Engasjerte og kvalifiserte trenere/ledere. ● Trenere og ledere i klubben har satt seg inn i Idrettens barnerettigheter, og bruker disse i daglig virke. |
Trenerkompetanse |
---|
● NJFs Trener 2-kurs. |
Restitusjon |
---|
● Søvn: 9-10 (11) timer. |