Dette nivået i utviklingstrappen er optimalt sett beregnet for utøvere 18-21 år.
Hovedfokus |
---|
● Drive omfattende kvalitetsutvikling gjennom en langsiktig progresjonsplan som skal føre fram til internasjonalt toppidrettsnivå̊. |
Tachi Waza | |
---|---|
Øve på | ● Dine egne spesialiserte konkurranseteknikker (3-5 stk.). ● Å videreutvikle og bygge egen Tachi Waza-judoidentitet.* |
Mestre | Kombinasjoner: ● Å kombinere teknikkene du har lært. ● Egenspesialiserte konkurranseteknikker. ● Å kunne lese situasjoner og basere valg på action-reaction.** Kontringer: ● Defensive reaksjoner og videreutvikle bruk av hoften. ● Å overta teknikker ved å lese motstanders bevegelser/angrep. ● Å knytte defensive reaksjoner til kontringsteknikkene du har lært tidligere. Både til høyre og venstre. ● Å utvikle 3-5 «egne» konkurranseteknikker i Tachi Waza. NB: Husk sammenheng med overgang til Ne Waza. ● Gradere til sort belte. |
**Tori styrer hele situasjonen, mens uke kan lese bevegelsene og reagere hensiktsmessig.
Grep | |
---|---|
Øve på | ● Å videreutvikle og bygge egen judoidentitet. ● Å spesialisere 1-2 egne favorittgrep mot «alle» stiler/posisjoner. ● Å sette grep sammen med overganger fra Tachi Waza til Ne Waza. |
Mestre | ● 1-2 egne favorittgrep satt sammen med konkurranseteknikker. ● Strategi og grepsteknikk i konkurransesituasjon. ● De standardiserte grepsvariantene. |
Ne Waza | |
---|---|
Øve på | ● Å videreutvikle og bygge egen judoidentitet* ● Å bruke teknikker i kampsituasjoner med motstand. ● Ne Waza-randori i ulike overganger fra Tachi Waza til Ne Waza. ● Å sette grep sammen med overganger fra Tachi Waza til Ne Waza. |
Mestre | ● 3-4 situasjonsbaserte og spesialiserte konkurranseteknikker. ● Gradere til sort belte. |
Taktiske ferdigheter |
---|
Fokus: ● Grep. ● Posisjonering. ● Når være offensiv/defensiv. ● Spille på/få frem egne styrker. ● Spille på reglene (for eksempel situasjoner på kanten). ● Legge en plan mot ulike motstandere/stiler. |
Styrke | |
---|---|
Introdusere | ● Individuell utviklingsplan med periodisering. ● Powertrening. |
Øve på | ● Hypertrofi, maksstyrke, utholdende styrke og power. |
Mestre | ● Minimum minstekravene på Ironman/Ironwoman. ● Hypertrofi, maksstyrke og power. ● Rykk, støt, frivening. ● Mer utfordrende Corekontroll og kraftoverføringsøvelser. |
Basis | |
---|---|
Introdusere | ● Øvelser tilpasset eget nivå. |
Øve på | ● Gå på hendene – ulike varianter. |
Mestre | ● Stiften. |
Utholdenhet | |
---|---|
Øve på | ● Aerob og Anaerob trening etter ind. utviklingsplan. |
Mestre | ● Minimum mistekrav på Ironman/Ironwoman. ● Tåle gjennomføring av: 1) En helt konkurransedag (5-8 kamper). 2) En normal treningsuke. 3) En tung treningsleir (f.eks. OTC). 4) Individualisert trening basert på tester/feedback fra trener(e). |
Mentale og sosiale ferdigheter |
---|
Fokus: ● Øke den generelle erfaringen med bruk av ulike typer mentale basisteknikker i trening/konkurranse, samt spesifikt bruke mentale basisteknikker for individuelle utfordringer. ● Utøveren skal på slutten av dette nivået beherske bruk av to basisteknikker som forbedrer det daglige treningsarbeidet og/eller prestasjon i konkurranse. |
Judotreningsuker pr. år (tilbud) |
---|
● 48. |
Treningsøkter pr. uke (antall) |
---|
Totalt: 8-10 ● 8 økter/uke: 5 judo, 2 styrke, 1 utholdenhet. ● 9 økter/uke: 5 judo, 3 styrke, 1 utholdenhet. ● 10 økter/uke: 60% judo og 40% fysisk trening (25% styrke, 15% utholdenhet). Tilsvarer: 600-700 timer/år. |
Konkurranser pr. år |
---|
● 12-15. |
Treningsleirer (pr. år) |
---|
● 8-12. |
Treningsoppfølging |
---|
● Klubb. ● OLT treningsdagbok/kampanalyse. ● Utviklingsplan NJF. |
Testoppfølging |
---|
● VGS/Klubb/trener- og talentutvikler/landslag. ● Ironman//Ironwoman 2*pr. år. + Evt. komplimenterende tester. |
Treningsmiljø |
---|
● Målbevisst og positiv treningsgruppe. ● Mestringsmiljø. ● Engasjerte og kvalifiserte trenere/ledere. ● Kvalitetssikret treningsmiljø (treningskvalitet). ● Internasjonal matching. |
Trenerkompetanse |
---|
● OLTs Topptrener 1 / NJFs Trener 3-kurs. |
Sportslige forutsetninger |
---|
● Følger periodisert treningsplan. ● Økonomisk og organisatorisk støtte: Foreldre/NJF/OLT/klubb ● Bosted: Sentralisering Oslo / Hos foreldre/toppidrettsgymnas ● Medisinsk støtteapparat: NJF ressursers (behandling), OLT-helse. |
Restitusjon |
---|
● Søvn: 7-9 timer. ● Ernæring: Utøver praktiserer et sunt og variert kosthold, med gode rutiner både før, under og etter trening. ● Hvile: – Utøver setter av tid til å hvile mellom treningsøkter. – Utøver forstår sammenhengen mellom trening, hvile og prestasjon/utvikling, og justerer totalbelastningen for å oppnå tilstrekkelig hvile ift. treningsmengde. |