Teknikk defineres som en utøvers løsning av en bevegelsesoppgave, og er den viktigste ferdigheten innen judo. I judo består teknikk grovt forklart av stående teknikker (tachi waza), bakketeknikker (ne waza), grepsteknikk, samt bevegelse av seg selv og motstander. I sparring/kamp kombineres de ulike teknikkene i ulike situasjoner.
Det er helt essensielt at utøvere har god grunnteknikk og en bred teknisk base innenfor alle disse ulike teknikkområdene, for å senere kunne utvikle egne spesialteknikker. Hva som er viktig å vektlegge i ulike aldre og utviklingsstadier er beskrevet i tabellen.
Tachi Waza
Nivå 1 | |
---|---|
Introdusere | ● Rulle alle veier.* ● Judospesifikke oppvarmingsøvelser. |
Øve på | ● Samhandling; gjennom parøvelser. ● Å forstå instruksjon. |
Mestre | ● Forstå «hajime» og «mate». |
Nivå 2 | |
---|---|
Introdusere | ● At både uke og tori har aktiv rolle. ● Judobevegelser og balansebrudd. |
Øve på | ● Å forstå instruksjon. ● Å rulle alle veier.* ● Kast – slik at uke øver på å falle på ulike måter. |
Mestre | ● Å forstå «hajime» og «mate». ● Tachi Waza-krav til gult belte» i NJFs økthefte. |
Nivå 3 | |
---|---|
Introdusere | ● At uke kastes mer fritt.* ● Bevegelser for kombinasjoner og kontringer. |
Øve på | ● At både uke og tori har aktiv rolle. ● Judobevegelser og balansebrudd. |
Mestre | ● Tachi Waza-krav til oransje og grønt belte i NJFs-økthefte. ● Å ta imot instruksjon. |
Nivå 4 | |
---|---|
Øve på | ● Forståelse og bevisstgjøring av action-reaction.* ● Å kombinere de ulike teknikkene du har lært, basert på action-reaction. ● Kontringer. Defensive reaksjoner; bruk av hoften & standardisere bevegelser. Knytte de defensive reaksjonene til kontringsteknikkene dere har lært. Både til høyre og venstre. |
Mestre | ● «Tachi Waza-krav til blått belte» i NJFs økthefte. |
Nivå 5 | |
---|---|
Introdusere: | ● Starte å bygge egen judoidentitet* |
Øve på | Kombinasjoner: ● Å Kombinere teknikkene du har lært, men også utvikle egne konkurranseteknikker. ● Kunne lese situasjoner og basere valg på action-reaction.** Kontringer: ● Øve på defensive reaksjoner og videreutvikle bruk av hoften. ● Overta teknikker ved å lese motstanders bevegelser/angrep. ● Knytte defensive reaksjoner til kontringsteknikkene du har lært tidligere. Både til høyre og venstre. ● Å utvikle 3-5 «egne» konkurranseteknikker i Tachi Waza. NB: Husk sammenheng med overgang til Ne Waza. |
Mestre | ● «Tachi Waza-krav til brunt belte» i NJFs økthefte. |
**Tori styrer hele situasjonen, mens uke kan lese bevegelsene og reagere hensiktsmessig.
Nivå 6 | |
---|---|
Øve på | ● Dine egne spesialiserte konkurranseteknikker (3-5 stk.). ● Å videreutvikle og bygge egen Tachi Waza-judoidentitet.* |
Mestre | Kombinasjoner: ● Å kombinere teknikkene du har lært. ● Egenspesialiserte konkurranseteknikker. ● Å kunne lese situasjoner og basere valg på action-reaction.** Kontringer: ● Defensive reaksjoner og videreutvikle bruk av hoften. ● Å overta teknikker ved å lese motstanders bevegelser/angrep. ● Å knytte defensive reaksjoner til kontringsteknikkene du har lært tidligere. Både til høyre og venstre. ● Å utvikle 3-5 «egne» konkurranseteknikker i Tachi Waza. NB: Husk sammenheng med overgang til Ne Waza. ● Gradere til sort belte. |
**Tori styrer hele situasjonen, mens uke kan lese bevegelsene og reagere hensiktsmessig.
Nivå 7 | |
---|---|
Øve på | ● Å effektivisere og utvikle egne konkurranseteknikker.* ● Å effektivisere og utvikle egen judoidentitet. |
Mestre | ● Å gjennomføre «egen judo» uansett motstander. |
Grep
Nivå 3 | |
---|---|
Introdusere | ● Strategi for grepsteknikk (se «øve på») |
Øve på | ● Å ta klassisk grep mot høyre- og venstregrepet motstander. Øve på fire standardiserte grepsvarianter til både høyre og venstre. ● At du fra ditt grep skal du kunne bevege uke, med riktig tai subaki og påfølgende kast. ● Å bryte motstanders grep i din krage og arm, på begge sider. Øve på ett standardisert brudd, på hver side. |
Mestre | ● Å posisjonere deg riktig for å ta klassisk grep, og bevege uke i ulike retninger, med riktig tai subaki. |
Nivå 4 | |
---|---|
Introdusere | ● Strategi for grepsteknikk i randori. |
Øve på | ● Å bevege uke fritt basert på tidligere innlærte mønstre (se standardiserte grepsvarianter). ● Å unngå nakkegrep. ● Å bryte nakkegrep. Øve på ett standardisert brudd til hver side. ● Å ta nakkegrep mot både høyre- og venstregrepet motstander. Øve på 4 standardiserte grepsvarianter til hver side. |
Mestre | ● Å ta klassisk grep mot både høyre- og venstregrepet motstander. Mestre 4 standardiserte grepsvarianter til hver side. ● Å fra ditt grep kunne bevege uke med riktig tai subaki og påfølgende kast. ● Å bryte grep i både krage og arm, på begge sider. Mestre ett standardisert brudd til hver side. |
Nivå 5 | |
---|---|
Introdusere | ● Strategi for grepsteknikk i konkurranse. ● Bygging av egen judoidentitet.* ● Ulike system mot ulike stiler/posisjoner, fra eget favorittgrep. |
Øve på | ● Å utvikle 1-2 egne favorittgrep. F.eks. klassisk- og/eller nakkegrep. ● Å sette grep sammen med konkurranseteknikker. ● Fortsette å øve på å utvikle de standardiserte grepsvariantene. |
Mestre | ● Å bevege uke fritt, basert på tidligere innlærte mønstre (standardiserte grepsvariantene). ● Å unngå nakkegrep. ● Å bryte nakkegrep. Mestre ett standarisert brudd til hver side. ● Å ta nakkegrep mot både høyre- og venstregrepet motstander. Mestre fire standariserte grepsvarianter til hver side. |
Nivå 6 | |
---|---|
Øve på | ● Å videreutvikle og bygge egen judoidentitet. ● Å spesialisere 1-2 egne favorittgrep mot «alle» stiler/posisjoner. ● Å sette grep sammen med overganger fra Tachi Waza til Ne Waza. |
Mestre | ● 1-2 egne favorittgrep satt sammen med konkurranseteknikker. ● Strategi og grepsteknikk i konkurransesituasjon. ● De standardiserte grepsvariantene. |
Nivå 7 | |
---|---|
Øve på | ● Å effektivisere og utvikle egne konkurranseteknikker.* ● Å effektivisere og utvikle egen judoidentitet. |
Mestre | ● Å gjennomføre «egen judo» uansett motstander. |
Ne Waza
Nivå 1 | |
---|---|
Introdusere | ● Rulle alle veier.* ● Judospesifikke oppvarmingsøvelser. |
Øve på | ● Samhandling; gjennom parøvelser. ● Å forstå instruksjon. |
Mestre | ● Forstå «hajime» og «mate». |
Nivå 2 | |
---|---|
Introdusere | ● Ne Waza randori. ● Samhandling; Action – reaction.* ● At både uke og tori har aktiv rolle. |
Øve på | ● Action – reaction ● Starten på overganger. ● Kontroll og bevegelse. |
Mestre | ● Ne Wasa-krav til gult belte» i NJFs økthefte. |
Nivå 3 | |
---|---|
Introdusere | ● Ne Waza-randori i ulike overganger fra Tachi Waza til Ne Waza. |
Øve på | ● Kontroll og bevegelse. ● Overganger fra Tachi Waza til Ne Waza* ● Samhandling: Action – reaction.** ● At både uke og tori har aktiv rolle. ● Ne Waza-randori. |
Mestre | ● «Krav til oransje og grønt belte» i NJFs-økthefte. ● Action-reaction ● Starten på overganger. ● Funksjonelle standardiserte snuinger 1* |
**Tori styrer hele situasjonen, mens uke kan lese bevegelsene og reagere hensiktsmessig.
Nivå 4 | |
---|---|
Introdusere | ● Armbend og halslås-teknikker. |
Øve på | ● Kontroll og bevegelse. ● Overgangen fra Tachi Waza til Ne Waza. ● Å bruke Ne Waza-teknikker i kampsituasjoner med motstand. ● Ne Waza-randori i overgang fra Tachi Waza til Ne Waza. |
Mestre | ● «Krav til blått belte» i NJFs økthefte. ● Funksjonelle standariserte snuinger 2. 1) 2 nye snuinger fra både mage og benk. 2) 1 teknikk fra topp og bunn fra halvguard. 3) 1 teknikk fra topp og bunn fra guard. |
Nivå 5 | |
---|---|
Introdusere: | ● Starte å bygge egen judoidentitet.* ● Introduksjon til bruk av armbend og halslås-teknikker, i konkurranse. |
Øve på: | ● Fortsette å øve på Ne Waza nivå 4. |
Mestre | ● «Krav til brunt belte» i NJFs økthefte. ● Overganger fra Tachi Waza til Ne Waza, i konkurransesituasjoner. |
Nivå 6 | |
---|---|
Øve på | ● Å videreutvikle og bygge egen judoidentitet* ● Å bruke teknikker i kampsituasjoner med motstand. ● Ne Waza-randori i ulike overganger fra Tachi Waza til Ne Waza. ● Å sette grep sammen med overganger fra Tachi Waza til Ne Waza. |
Mestre | ● 3-4 situasjonsbaserte og spesialiserte konkurranseteknikker. ● Gradere til sort belte. |
Nivå 7 | |
---|---|
Øve på | ● Å effektivisere og utvikle egne konkurranseteknikker.* ● Å effektivisere og utvikle egen judoidentitet. |
Mestre | ● Å gjennomføre «egen judo» uansett motstander. |