NJFs årsrapport er Styrets og administrasjonens rapportering til medlemmene på driften av virksomheten.

Årsrapport for 2022 er digital og vil ikke trykkes. Aktuelle dokumenter finnes i tabellen lenger ned på siden. Foto: Martin Brekke-Jenssen.

Presidenten har ordet

Kjære medlemmer av Norges Judoforbund,

Det er med stor glede jeg tar fatt på oppgaven med å oppsummere året som har gått. Det har vært et utfordrende, men samtidig et utrolig begivenhetsrikt år for judo i Norge. La oss se tilbake på noen av høydepunktene og viktige hendelser som preget året.

Vi startet året med nasjonale tiltak for å igjen å håndtere pandemien. Restriksjonene la begrensninger på klubbaktiviteter, og det var tydelig at pandemien fortsatt påvirket våre klubber. Likevel, i 2022, kunne vi endelig se et kraftig oppsving i aktivitet. Vi gjennomførte både Norgescup, Landsstevne og NM her hjemme, og deltok på Nordisk mesterskap på Island. Våre utøvere deltok også i EYOF og Europacup, og vi kan være stolte av våre utøveres prestasjoner.

Det har også vært noen endringer i organisasjonen det siste året. Vi ønsket velkommen Jana Scheffold som vår nye U18-koordinator og Tore Fauske Haugen i Trenerprosjektet. Samtidig ønsker vi å takke Carin Hamnlund for hennes bidrag og innsats før hun sluttet. Tore Fauske Haugen har tatt over hennes stilling som sportssjef i en deltidsstilling, og har jobbet med å omstrukturere og utvikle U18-organiseringen for å styrke vårt arbeid med de unge utøverne.

Et viktig tema som har preget den internasjonale judoverdenen er den tragiske invasjonen av Ukraina og konsekvensene den har hatt. Som en del av vår solidaritet til Ukraina, har vi sammen med andre nordiske nasjoner støttet utestengelsen av russiske og belarussiske utøvere fra internasjonal aktivitet. På den ekstraordinære kongressen i Wien, ble ny president for European Judo Union (EJU) valgt, László Tóth. Vi ser frem til et fortsatt godt samarbeid med EJU.

I 2022 opplevde vi økt kursaktivitet, spesielt våre nye trenerkurs har hatt god deltagelse. God kursdeltagelse, og flinke instruktører tror jeg er viktig for å gi både nye og gamle klubber et løft. Vår Trenerfestival fortsatte å være en suksess, og vi hadde igjen solid deltakelse. Det er flott å se engasjementet og ønsket om kompetanseheving blant våre medlemmer. Klarer vi sammen å få med enda flere på kurs og trenerfestivalen i 2023?

Vi er også stolte av å kunne annonsere at tre nye klubber har blitt sertifisert som kvalitetsklubber i løpet av året. Gratulerer til Ippon Judoklubb, Nidaros Judoklubb og Stavanger Judoklubb med denne viktige anerkjennelsen. Kvalitetsklubb-sertifiseringen er en viktig del av klubbens utvikling, og er viktig for norsk judo. Vi håper at flere klubber ønsker å ta neste steg det kommende året.

Takk til alle medlemmer, utøvere, trenere, dommere, oppdragstakere, styremedlemmer, frivillige og ansatte som har bidratt til å gjøre 2022 til et minneverdig år for Norges Judoforbund.

Med vennlig hilsen,

Arnstein Brekke

President, Norges Judoforbund

Utvalgte høydepunkter

Beste resultat i U21-EM på 30 år

Gustav Brovold fra Trondheim Judo Kwai ble nummer 5 i vektklassen 66 kg under U21-EM i Praha i 2022. Dette er det beste resultatet på dette nivået for Norge på ca. 30 år. Et fantastisk resultat og over all forventing. Både for Gustav selv, men også for alle utøverne på Landslaget og hele norsk judo. Dette viser at det er mulig å vinne mot de beste. Vi gleder oss til å følge med på fortsettelsen. Til dem som lurer – vi må altså tilbake til tidlig 90-tall for å finne tilsvarende. Det var den gangen Kirsti Harefallet (– 66 kg) i 1991 og Alexander Aamodt (– 65 kg) i 1993 som tok hver sin 5. plass i Junior-EM. Foto: Gabi Juan / EJU.

Trenerløftet i 2022

Med Tore Fauske Haugen som prosjektleder har vi virkelig fått fart på Trenerprosjektet. Han valgte å sette søkelys på deltagere på våre trener 1-kurs fra 2021 og i 2022, og har vært til stede på både trener 1-kurs, hjelpetrenerkurs og Trenerfestivalen i år. Ved å sørge for at alle får et ansikt å forholde seg til, gjør fullføring av utdanningen vesentlig enklere. Oppfølging av kursdeltakere har vært prioritert og arbeid med klubbene har vært nøkkelen her. Foto: Sven Sødal / NJF

Aktivitetsstøtte til våre klubber

For å stimulere NJFs medlemsklubber til kompetanseheving og økt aktivitet tilbyr NJF en rekke støtte- og tilskuddsordninger. Støtte- og tilskuddsordninger kan for mange judoklubber være en kjærkommen inntektskilde, og flere judoklubber har mottatt både 5 og 6-sifret støtte i 2022. Av årets ordninger kan vi nevne para-støtte, støtte til stevnedeltakelse, og aktivitetsstøtte. Alle NJFs støtteordninger finner du under «Klubbguide» på judo.no. Vi håper enda flere klubber ønsker å benytte våre støtteordninger i 2023, slik at vi sammen kan skape enda mer judoaktivitet. Foto: Christian Wolff / judobilder.org