Alle norske idrettslag skal fra 1. januar ha registrert sine medlemmer i et godkjent elektronisk medlemsregister. NIF jobber med flere eksterne leverandører som nå har fått godkjent sine systemer.
Bakgrunnen for idrettens ønske om å samle all medlemshåndtering i en felles database er at idretten selv skal ha kontroll over sine medlemsdata, samtidig som det danner et enhetlig grunnlag for tildeling av offentlige midler.
Hvis det er klubber som ikke følger dette påbudet risikerer de både at klubben selv og Judoforbundet mister tilskudd.
Godkjente elektroniske medlemssystemer
Fordelen med å benytte samme database er at dataene uansett er lagret hos NIF, uavhengig av hvilket system man bruker. Derfor er det også enklere å bytte system, fordi de samme dataene alltid vil være tilgjengelig.
Idrettens eget system heter KlubbAdmin. Det brukes av desidert flest idrettslag, er helt gratis å benytte, og er tett integrert med idrettens øvrige systemer, som blant annet Min Idrett.
Av nye, godkjente systemer må nevnes deltager.no sitt «Alt på ett sted» konsept. Deltager.no er et system som mange kjenner gjennom påmeldinger til lokale/regionale stevner og andre arrangementer. Systemet er også integrert med Vipps for betaling av kontingent og deltagelser.
Bruker dere ikke et godkjent system i dag kan dere på IT-Info finne listen over aktuelle systemer.
Bruker dere et system som dere ikke er helt fornøyd med anbefaler vi også at dere tester ut et annet system. NIF har nå godkjent 10 forskjellige systemer i tillegg til KlubbAdmin.
Ta kontakt hvis dere lurer på noe!
Mvh.
Lill Merethe Tjeldvoll
Utviklingssjef