Samordnet rapportering åpner 1. april og fristen for rapportering til Norges Idrettsforbund er 30. april.
Rapporteringen er pliktig for alle idrettslag og det skal gjøres i idrettens medlemsystem.
Alle idrettslag skal rapportere nøkkelopplysninger som medlemstall, aktive medlemmer, oppdatere styreverv, laste opp signert årsrapport fra siste årsmøte mv. Idrettslagene vil samtidig ha mulighet til å søke om vare- og tjenestemomskompensasjon gjennom løsningen.
Alle idrettslag mottar informasjon om rapporteringen på epost fra Idrettsforbundet.
Her er en oversikt over hva som er nytt i 2023 og endringene fra 2022.
I forbindelse med rapporteringen har også NJF noen spørsmål som alle judoklubber må svare på. Oversikt over spørsmålene kan lastes ned her:
Samordnet Rapport 2024 SF-spørsmål
Ved spørsmål og support, ta kontakt med NIF Digital Support.
Du kan også kontakte idrettskretsen dersom du har spørsmål om rapporteringen.
Medlemstall
De medlemmer som har betalt medlemskontingent til idrettslaget som skal rapporteres her. Det blir mulighet til å legge inn medlemstall og aktive medlemmer manuelt, men for de idrettslag som har tatt i bruk et godkjent medlemsregister, vil en kunne få disse tallene automatisk utfylt.
Vær oppmerksom på at tallene som blir automatisk utfylt, henter informasjon fra medlemssystemet. Herunder innbetaling av medlemskontingene til klubben. Det er derfor viktig at alle klubber kontroller at alle medlemmer for 2023 har blitt registrert og at medlemstallet stemmer. Dersom noen f.eks. har vippset klubben medlemskontigenten, registreres ikke dette medlemmet.
Fakturering og betaling skal gjennomføres som en identifiserbar betalingstransaksjon via medlemssystem, og kan derfor ikke skje manuelt eller i system som ikke er integrert med slikt medlemssystem. Medlemskontingent og trenings-/aktivitetsavgift kan faktureres samlet, men må i fakturaen fremkomme som selvstendige krav og kunne identifiseres som separate betalingstransaksjoner.
Manuell registrering
Det gis mulighet for å manuelt registrere medlems- og aktivitetstall også i år. Den manuelle registreringen skal på sikt fases ut, og registreringen skal automatiseres. Medlemstallene som presenteres for idrettslagene baserer seg på betalende medlemmer.
Brukerveiledning for rapportering av medlemstall
Aktive medlemmer
Alle medlemmer som regelmessig deltar i organisert aktivitet i regi av idrettslaget, eller representerer idrettslaget i idrettskonkurranser eller lignende, skal regnes som «aktivt medlem» med tilhørighet i en konkret gruppe/gren. Med «regelmessig» menes sammenhengende deltakelse gjennom sesongen. Medlemmer som kun deltar i enkeltstående arrangementer, tidsavgrensede opplæringstiltak eller sommerskoler/ferietiltak regnes ikke som «aktive medlemmer».
Betalende medlemmer med verv og ansvar for administrative oppgaver, drift og vedlikehold av anlegg mm. regnes også som «aktive medlemmer». Det samme gjør medlemmer som er trenere, lagledere eller har andre regelmessige oppgaver som bidrar til gjennomføringen av trening, konkurranser eller annen ordinær aktivitet i idrettslaget.
Brukerveiledning for rapportering av aktive medlemmer
Se utfyllende regler for medlemstall og aktivitetstall her.